Friday, April 26, 2013

KHASIAT DAN KELEBIHAN MANNA @ GAM ARAB



AL MANNA @ GAM ARAB

MAKANAN SUNNAH

YANG BERKHASIAT

POKOK AKASIA @ GAM ARAB 
YANG TUMBUH DI BUMI SUDAN

Manna dikenali dan diakui oleh 3 kitab iaitu Al-Quran, Injil dan Taurat adalah anugerah Allah SWT kepada Nabi Musa A.S. Para ulama telah mengakui air zam-zam adalah “air minuman dari Syurga”, Saffron adalah “bau wangian di Syurga” dan Manna adalah “makanan dari Syurga”.

POKOK GAM ARAB YANG TUMBUH  MELATA DIBUMI SUDAN



"Dan Kami naungi kamu dengan awan, dan Kami turunkan kepadamu "Manna" dan "salwa". Makanlah dari makanan yang baik-baik yang telah Kami berikan kepadamu. Dan tidaklah mereka menganiayai Kami, akan tetapi merekalah yang telah menganiayai diri mereka sendiri" - Surah Al-Baqarah ayat 57

Manna merupakan hanya satu bentuk Fibre 100% serat yang terlarut di dunia. Ia merupakan sebahagian dari tumbuhan yang tidak mengandungi kalori, vitamin atau mineral tetapi ia sangat membantu menghilangkan bahan buangan berbahaya dari badan.
Info menarik:
Epal telah diwar-warkan mempunyai serat pemakanan terlarut tertinggi dikalangan semua tumbuhan semulajadi, tetapi kajian telah membuktikan dengan kuantiti berat yang sama, didapati:
Epal – 2.3% serat terlarut
Manna – 86.6% serat terlarut.

100g susu lembu segar mempunyai 125mg Kalsium
100g Manna mempunyai 1117mg Kalsium.

* Di mana susu lembu segar MEMPUNYAI lemak dan kolestrol serta TIADA serat terlarut.
Manna (Buah penghidupan) MEMPUNYAI serat terlarut yang tinggi serta TIADA kolestrol dan lemak.




Banyak kajian saintifik keatas Manna mendapati ia sangat berkesan digunakan sebagai Prebiotik.
Satu kajian yang diterbitkan oleh Br.Jour.Nutrition 2008-March, membandingkan keupayaan Manna dengan Inulin sebagai Prebiotik. Kajian klinikal keatas manusia yang diberi Manna 10gm sehari dan Inulin 10gm selama 4 minggu menunjukkan pertambahan bakteria Bifidobacteria dan Lactobacilli termasuk Bacteroides didalam kumuhan najis lebih tinggi pada sample Manna berbanding Inulin. Ini bermakna Mannaadalah Prebiotik semulajadi yang terbaik dan paling mudah untuk Probiotik berkembang. Ia juga tidak merangsang bakteria bukan Probiotik.



al-salwa pict


Antara kajian yang dijalankan menunjukkan kebaikan Manna :
-Kesan penurunan tekanan darah pada pesakit darah tinggi.
-Mengurangkan penghasilan radical oksigen bebas (free oxygen radical).
-Meningkatkan paras butyrate dalam serum darah.
-Memperbaiki tindakbalas sistem imun tubuh melalui rangsangan kepada sel dendritic didalam lumen  usus dan penghasilan cytokine.
-Membantu serapan mineral seperti zink, sodium dan calcium.
-Menghalang pertumbuhan sel kanser usus dan keradangan (inflammation) usus melalui modifikasi angiogenetic factors .
-Mengurangkan paras urea dan menambah nitrogen dalam najis kepada pesakit rosak buah pinggang.


KAJIAN PAKAR TERHADAP MANNA



MANNA 


KEPADA YANG BERHAJAT MENDAPATKAN 

BEKALAN MANNA 

HUBUNGI : AMINKANDA (0125073007)

- Kajian klinikal keatas pesakit paediatrik end stage renal failure menunjukkan pesakit dapat mengurangkan kekerapan dialisis dan menjalani kehidupan lebih baik(Paediatric Nephrology 2004). Kajian keatas haiwan menunjukkan penambahan creatinine cleareance dan perubahan electrolyte excreation yang mempunyai kesan baik (favourable) keatas masalah buah pinggang (renal insufficiency) (Tubingen Univer. Germany).
- Satu kajian (Cardiff University) keatas pesakit pesakit buah pinggang dan kencing manis yang diberi 25gm Manna selama 8-12 minggu mendapati ada kesan penurunan dalam tekanan darah. Kajian lain di University yang sama kepada pengidap kencing manis menunjukkan improvement dalam tekanan darah yang seterusnya memberi kesan yang positif keatas penyakit buah pinggang (progression of renal dis.).
- Kajian lain pula (Hyderabad India) mendapati penggunaan 20gm Manna pengurangan paras gula dalam darah..
- Manna adalah demulcent dan melegakan radang membran mukus dan digunakan terutamanya dalam ubatan untuk batuk dan masaalah gastrousus. Manna didalam produk mengurangkan keradangan (inflammation) dalam saluran pernafasan, saluran gastrousus dan sistem urinary dan baik untuk batuk, selsema, sakit mata, cirit birit.
- Satu kajian yang diterbitkan oleh Br.Jour.Nutrition 2008-March, membandingkan keupayaan Manna dengan Inulin sebagai Prebiotik. Kajian klinikal keatas manusia yang diberi Manna 10gm dan Inulin 10gm setiap hari selama 4 minggu menunjukkan pertambahan bakteria Bifidobacteria dan Lactobacilli termasuk Bacteroides didalam kumuhan najis lebih tinggi pada sample Manna berbanding Inulin. Ini bermaknaManna adalah Prebiotik semulajadi yang terbaik dan paling mudah untuk Probiotik berkembang. Ia juga tidak merangsang bakteria bukan Probiotik.

Mengikut sirah,ketika berusia 12 tahun,Nabi Musa telah melarikan diri ke Madyan (sebahagian daripada Jordan dan Saudi) akibat diburu orang-orang firaun kerana baginda telah memukul seorang Qibti pengikut firaun.Dengan izin Allah orang Qibti (bangsa firaun) itu meninggal dunia.

Setelah beberapa lama ALlah telah mengarahkan Nabi Musa datang semula semula ke Mesir untuk menyeru firaun dan pengikut-pengikutnya agar kembali beriman kepada Allah.Di situlah berlakunya kejadian Nabi Musa mengalahkan ahli sihir firaun.Akibat dari itukan Nabi Musa dan pengikut-pengikut baginda dikejar firaun dan pengikut-pengikutnya dan Nabi Musa mengarahkan pengikutnya untuk menuju ke laut merah. Dengan kekuasaan Allah,Nabi Musa menghentakkan tongkat lalu terbelahlah lautan dan lautan itu bercantum kembali dan matilah firaun (Mafatah) bersama pengikut-pengikutnya di laut merah. 

Kemudian Bani Israel yang bersama-sama baginda yang terselamat dari firaun meneruskan perjalanan mereka.Sehinggalah sampai di suatu tempat,pengikut baginda meminta kepada baginda agar Allah berikan air.Ketika inilah sekali lagi mengetuk tongkatnya kepada batu dan keluarlah 12 mata air bagi minuman 12 kaum pengikutnya tadi.

Kemudian dipohon mereka pula akan makanan dari langit,maka Allah turunkan Manna wa Salwa.

Sesetengan meriwayatkan Manna wa Salwa merupakan 2 makanan dari syurga.Dan ada juga yang memberitahu bahawa asbab Bani Israel (orang yahudi) bijak sehingga ke kala ini di sebabkan nenek moyang mereka pernah makan dari sumber makanan syurga.Wallahua'alam.

Kesimpulan :
Allah memberi kelebihan kaum Nabi Musa dengan Manna wa Salwa.





Makanan dari syurga, iaitu manna (manisan lazat dari syurga) dan salwa (daging burung kecil yang enak). Di samping itu, mereka juga diselamatkan daripada ancaman Firaun. Namun, mereka tetap tidak berubah dan tidak bersyukur.




BEKALAN BOLEH DIPEROLEHI DARI :

AMINKANDA (0125073007)

27 comments:

  1. Replies
    1. Ini makanan sunah bang, ada dalam al-quran. tak perlu cakap begitu. nabi kita sendiri yang makan. saya ada kawan yang makan ni alhamdulillah gout dan dialisis memang kurang. ada tu baru buat tapak dialisis terus tak jadi buat sebab buah pinggan dah ok. Ingatlah ini bukan ubat, makan sekali tidak semestinya akan pulih terus. kene amalkan baru jadi.

      Delete
    2. tau xpe...makan dlu..jgn nk ckp mcm tu...rasulullah pnh mkn...

      Delete
    3. tau xpe...makan dlu..jgn nk ckp mcm tu...rasulullah pnh mkn...

      Delete
    4. Makanan sunnah kena istiqamah amalkannnya...inn sha Allah janji Allah itu pasti.
      Kalau makan ubat moden memang baik cepat... tp u cuma penahan sakit..
      Cuba tanya doktor atau orang farmasi atau pesakit sendiri ubat moden yang diorang makan tu boleh baik sakit atau penahan sakit saja.
      Inn sha Allah amalkan makanan sunnah
      Kuasa penyembuh hanyalah Allah.

      Delete
  2. Perlu info call saya direct 0125073007.

    ReplyDelete
  3. Salam....ada yang mengatakan bahawa ianya baik tuk anak2 yang hyperactive .....ya ker?

    ReplyDelete
  4. Salam....ada yang mengatakan bahawa ianya baik tuk anak2 yang hyperactive .....ya ker?

    ReplyDelete
  5. Tak mujarab sebab Allah nak uji ko lagi.. sabar ke tak.. syukur ke tak.. mmg tak semestinya makan,terus baik.. apa jenis ubat sekali pun..jangan buruk sangka.. tambahan lagi,ni makanan sunnah.. Nabi s.a.w tak menipu dan tak akan menipu.. baik buruk datang atas kehendak Allah Taala..

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum,
    berminat untuk mengetahui lebih lanjut..
    boleh email more info..?

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum,
    berminat untuk mengetahui lebih lanjut..
    boleh email more info..?

    ReplyDelete
  8. hi senyap jer.. oh ya siapa nak dpt duit saraaan @ pasif income setiap bulan...

    contoh.. masuk RM3,500 and a akan dpt RM1,000 setiap bulan. soap dlm bank dpt 0 kosong h he kayakan bank jer kits semua ni..

    keterangan lanjut sila wasap saya si 0103204087 anytime.. nanti saya poskan info details..

    dari saya rozel, highway resources, tmn melawati Selangor..

    ReplyDelete
  9. hi senyap jer.. oh ya siapa nak dpt duit saraaan @ pasif income setiap bulan...

    contoh.. masuk RM3,500 and a akan dpt RM1,000 setiap bulan. soap dlm bank dpt 0 kosong h he kayakan bank jer kits semua ni..

    keterangan lanjut sila wasap saya si 0103204087 anytime.. nanti saya poskan info details..

    dari saya rozel, highway resources, tmn melawati Selangor..

    ReplyDelete
  10. Aku dh beli n tgh mngamalkan untuk pesakit buah pinggang kronik yg tengah dialisis. Mudah2an Allah sembuhkan melalui salah satu daripada iktiar aku ni.. InshaAllah

    ReplyDelete
  11. Aku dh beli n tgh mngamalkan untuk pesakit buah pinggang kronik yg tengah dialisis. Mudah2an Allah sembuhkan melalui salah satu daripada iktiar aku ni.. InshaAllah

    ReplyDelete
  12. macamana nak makan?hisap atau kemam macam tu aje ke?campur dalam kopi hari tu tak larut pon,,,,tapi kalau kemam ambil masa juga...lepas tu buang air pun lawas dan nafsu bergelora bagaikan ombak laut cina selatan.atau pun kebetulan saje...enta jawab...

    ReplyDelete
  13. macamana nak makan?hisap atau kemam macam tu aje ke?campur dalam kopi hari tu tak larut pon,,,,tapi kalau kemam ambil masa juga...lepas tu buang air pun lawas dan nafsu bergelora bagaikan ombak laut cina selatan.atau pun kebetulan saje...enta jawab...

    ReplyDelete
  14. Gum Arabic ni Kaedah terbaik adalah dengan amalkan pengambilan dalam keadaan perut kosong iaitu sebelum sarapan dan sebelum waktu tidur malam.Amalkan dengan meminum bancuhan/larutan gum arabic ni 2 kali sehari.Sebaiknya tanpa campuran gula atau lain2 perisa.Tapi jika anda x selesa boleh la juga campur dengan apa2 perisa.Dan larutkan gum arabic ini dengan air suam sahaja.In sha Allah setiap penyakit akan sembuh jika berserah sepenuhnya kepada Allah serta Istiqomah mengamalkannya-enesgumarabic.com-

    ReplyDelete
  15. sudah try dan mujarab untuk batu karang saya, alhamdulillah

    ReplyDelete
  16. ambil dlm 3 sudu teh yg hancur/debu dan bancuh dgn air suhu bilik sebaiknya. kena kacau laju2 sikit. campur sikit madu pun baik. ambil masa perut kosong sebelum sarapan dan sebelum tidur. kesan awalnya akan kerap terkentut2 dan buang air besar yg kerap tapi bukan jenis cirit birit. gum arab yg ketul2 tu utk kumam dlm mulut mcm gula2 utk bunuh kuman dlm mulut dan halang plak gigi. kalau istiqamah lepas 4 bulan baru rasa kesannya. inshaallah darah tinggi turun, kencing manis turun, sakit buah pinggang beransur baik, gout beransur baik, berat bdn boleh maintain..

    ReplyDelete
  17. gam arab atau acacia gums adalah digunakan sebagai penstabil makanan dengan kod E414 dan di antara pebgeluar coklat yang menggunakannya adalah coklat m&m..kit kat..sebagai gam ianya juga dalam proses pembuatan pensil warna air atau water color..ini kerana ianya amat mudah larut dalam...dianggarkan sebanyak 60 tan gam ini dieksport bagi kegunaan industri makanan..percetakan..tekstil pewarna dan industri perubatan iaitu bagi menghasilkan kelongsong ubat.

    ReplyDelete
  18. gam arab atau acacia gums adalah digunakan sebagai penstabil makanan dengan kod E414 dan di antara pebgeluar coklat yang menggunakannya adalah coklat m&m..kit kat..sebagai gam ianya juga dalam proses pembuatan pensil warna air atau water color..ini kerana ianya amat mudah larut dalam...dianggarkan sebanyak 60 tan gam ini dieksport bagi kegunaan industri makanan..percetakan..tekstil pewarna dan industri perubatan iaitu bagi menghasilkan kelongsong ubat.

    ReplyDelete